Stanowisko generalnego inspektora ochrony danych
osobowych
z 12 lutego 2010 r.
w sprawie możliwości skanowania linii papilarnych
pracowników w celu rejestracji godzin ich przyjścia i wyjścia z zakładu pracy
Nie ma do tego prawa, nawet za zgodą każdego pracownika.
Uzasadnienie
Zakres
danych osobowych pracowników, jakich może żądać zatrudniający, określa art. 221
kodeksu pracy. Są to imię (imiona) i nazwisko,
imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Pracodawca może żądać
także numeru PESEL oraz innych informacji, w tym imion i nazwisk oraz
dat urodzenia dzieci, jeżeli od ich podania zależy korzystanie przez pracownika
ze szczególnych uprawnień. Innych danych pracodawca może żądać jedynie wówczas,
gdy ich udostępnienie nakazują odrębne przepisy.
Warto także
zauważyć, iż kodeks pracy w zakresie w nim
nieuregulowanym odsyła do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych
(art. 221 § 5 kodeksu pracy).
Przepisy tej ustawy określają m.in., na jakiej podstawie można legalnie
wykorzystywać (przetwarzać) dane osobowe, wymieniając zgodę osoby, której dane
dotyczą, czy istnienie przepisu prawa, który zezwala na przetwarzanie danych
osobowych w określonym celu (art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie
danych osobowych). Jednak w przypadku pozyskiwania danych osobowych
pracownika, innych niż wskazane wyżej, m.in. linii papilarnych, nie można
powoływać się na jego zgodę, jako podstawę prawną. Aby zgoda osoby mogła być
uznana za podstawę prawną musi być wyrażona w sposób dobrowolny. Jednak
w relacji zachodzącej między pracodawcą a pracownikiem trudno jest
mówić o takiej dobrowolności, gdyż brak jest tu równowagi podmiotowej
(stosunek nadrzędności i podrzędności podmiotów), co często może sprzyjać
wymuszeniu zgody. Stanowisko GIODO poparł także Naczelny Sąd Administracyjny
w wyroku z dnia 1 grudnia 2009 r. o sygn. akt I OSK
249/09, stwierdzając, że „wyrażona na prośbę pracodawcy pisemna zgoda
pracownika, na pobranie i przetworzenie jego danych osobowych, narusza
prawa pracownika i swobodę wyrażenia przez niego woli. (…) Brak równowagi
w relacji pracodawca pracownik stawia pod znakiem zapytania dobrowolność
w wyrażeniu zgody na pobieranie i przetworzenie danych osobowych
(biometrycznych). Z tego względu ustawodawca ograniczył przepisem art. 221
kodeksu pracy katalog danych, których
pracodawca może żądać od pracownika”.
A zatem
jedyną podstawą do gromadzenia odcisków linii papilarnych może być przepis
prawa. Skoro jednak nie ma regulacji zezwalających pracodawcom na żądanie od
podwładnych danych biometrycznych, jak linii papilarnych, obrazu tęczówki oka
czy kodu DNA to ich gromadzenie jest zabronione.
Dodatkowym
argumentem przemawiającym za tym, że pracodawca nie może pobierać
i przetwarzać odcisków linii papilarnych w celu rejestracji godzin
ich przyjścia i wyjścia z zakładu pracy
jest także stanowisko w tej sprawie Grupy Roboczej art. 29 (organu
konsultacyjnego, składającego się z przedstawicieli organów ochrony danych
osobowych obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, którego rolą jest
czuwanie nad stosowaniem przez państwa członkowskie Dyrektywy nr 95/46/WE w sprawie ochrony danych osób fizycznych
w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych
danych). Uznała ona – w dokumencie roboczym w sprawie biometrii
z dnia 1 sierpnia 2003 r. – że ryzyko naruszenia swobód
i fundamentalnych praw obywatelskich musi być proporcjonalne do celu,
któremu służy. Oznacza to, że przy wykorzystywaniu danych osobowych należy
kierować się zasadą proporcjonalności wyrażoną w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych (dane
muszą być adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane).
Nie można zatem uznać, aby wykorzystywanie danych biometrycznych do kontroli
czasu pracy pracowników było proporcjonalne do
zamierzonego celu ich przetwarzania. Czas pracy można
bowiem kontrolować za pośrednictwem innych środków, mniej ingerujących
w czyjąś prywatność. Stanowisko to podzielił także Naczelny Sąd Administracyjny
w powołanym wyżej wyroku z 1 grudnia 2009 r.